nov 19

Nieuw ViriCiti-rapport schijnt licht op hoe elektrische bussen energie distribueren tussen tractiemachine en accessoires

Sommige e-bussen distribueren tot wel 10% meer energie naar de motor, wat meer kilometers op de weg kan betekenen.

Greenville, november 2020 – ViriCiti lanceert een nieuw report over de energiedistributie van elektrische bussen. Het rapport analyseerde data van 375 elektrische bussen van 4 verschillende OEM’s, die worden gebruikt door 14 verschillende aanbieders en bureaus voor openbaar vervoerder in zowel Europa als de VS.

Weten hoeveel energie wordt gespendeerd aan het voortbewegen van de bus ten opzichte van de accessoires aan boord kan aanbieders helpen de dagelijkse activiteiten en toekomstige investeringen beter te plannen. Daarom gebruikt ViriCiti zijn rijke database van historische e-busgegevens om te kijken naar de volgende belangrijke verhoudingen:

• gebruikte energie tijdens bedrijf t.o. stationair,
  • energie verbruikt met rijden t.o. geregenereerd,
  • energie gebruikt door e-busaccessoires t.o. tractiemachine,
  • en algehele efficiëntie.

Verschillen tussen OEM’s

ViriCiti ondervond dat er aanzienlijke verschillen zijn in hoe verschillende vloten energie verbruiken tijdens bedrijf. Echter hadden de meeste vloten die voor dit rapport werden geanalyseerd een vergelijkbare ratio van energieverbruik in bedrijf t.o.v. buiten bedrijf, alsmede energieverbruik tijdens rijden t.o. geregenereerd. Gemiddeld toonde de data dat 76,5% van de energie wordt verbruikt met rijden en 23,5% wordt geregenereerd.

Het meest opvallende verschil komt naar voren in het verschil in energiedistributie naar accessoires t.o. tractiemachine tussen 2 verschillende OEM’s. De e-bussen van de ene fabrikant distribueren doorgaans bijna 10% meer energie naar de tractiemotor dan die van de andere. In de praktijk kan dit zich vertalen naar duizenden extra kilometers op de weg. Ook is dit zichtbaar in de efficiëntieverschillen, waar de accessoires van OEM A ongeveer 50% meer verbruiken dan de accessoires van OEM B.

Het volledige rapport is gratis beschikbaar op onze website.